Nyfikna?

 Ja jag tänkte faktiskt bryta att av mina löften som jag skrv om tidigare...
Tänkte faktiskt berätta lite i korta drag om min förlossning så här kommer de.

Ja hade under hela min graviditet inte kännt av några speciella sammandragningar. Jo vist hade de dragit ihop sig en del ggr men inget som vart spec märkvärdigt. Natten fre den 18 vaknade jag av mensvärk. Tänkte att ja så här kan de ju vara. jag låg vaken flera timmar och tänkte att de kanske jag skulle hålla lite koll på tid å så, ja menar de varju ändå ganska nära bf så man kan inte vara helt 100 på att de inte var någon typ av förvärkar. Klockade "värkarna" på mobilen och de kom allt i från 5-30 min emellan. Vaknade upp igen vid hav sex för att besöka toalettern. Det kom lite geggel på pappret så jag antog att de va slemproppen som börjat lösa upp sig lite. Ringde förlossningen för att vara på den säkra sidan och de sa att ja skulle återkomma om de kom värkar med 3 min mellanrum. Lördagen flöt på och de kom inge mer ont.

På lördagskvällen var vi på julbord. Då kom värkarna tillbaka. var 5-10 min mellan varje. Dom avtog lite när vi kom hem så vi gick och la oss i vanlig ordning. Söndag fm vid 11 så kom dom tillbaka. denna gång med 3-4 min emellan. Ringde förlossningen vid 1 och de satt ja ja fick komma in på koll men att ja troligtvis skulle få åka hem igen. Om jag kände att ja kunde klara mig hemma en stund till så skulle jag vara hemma. jag tänkte att ja de e klart ja klarar mig. Vist gör de ont iblande men vissa värkar känns ju knapp alls så ja sa till min man att vi väntar hemma en stund till. Vid halv tre kom det en del blod och jag kännde att ja nu är de nog dax att dom får kolla upp hur de ser ut. Ja e ju ganska nojig av mej så jag blir lätt orolig för saker och nu blev jag de, trots att jag vet att det var fullt normalt. Hundvakten kom och jag fick ont när jag stod upp. Skakade i hela kroppen och behövde sitta ner. Väl i bilen så gick allt bra(jag fick ju sitta ner igen). Värkarna fortsatte men jag jobbade med andning och tyckte inte att det var så farligt. Värre skulle de ju bli.
Halv fyra var vi inne och de tog ctg och kollade hur öppen jag var. Bra jobbat Anna, 8 cm på hemmaplan. Det blir nog bebis i kväll. Jag och min man såg på varann och tänkte; Shit. Vi skulle ju få åka hem emellan... Men Icke. Vi fick ett rum och jag bytte om till de fräsiga kläderna man får ha på sig där. Personalen frågade mig om bedövning men jag sa äh, ja klarar mig nog en stund till. Värkarna tilltog och jag pratade med Niklas om lustgasen. Vi beslutade att ja skulle prova, trots att jag varit emot de hela graviditeten, utom i slutet, men eda var inte ens en tanke på att ja ville ta. Oh de behövde ja inte heller. Skönt.
Lustgasen var värdelös. Kände ingen efekt alls... tror jag.. Fick bara panik av att andas i den där masken för de känndes som om man inte fick luft. men när krysvärkarna kom så var den alldeles ypperlig att ligga å bröla lite i =) haha. Den jobbigaste smärtan, innan den lilla krabaten skulle ut, (förutom den svidande brännande kännslan när huvudet tränger ut, aaaaaaaj) var rygg värken ja hade. De gjord sååå ont i nedre svanken å svanskotan att ja trodde ja skulle gå av. De erbjöd mig akupunktur och de har ja alltid varit väldigt skepptisk emot nålar i kroppen. Ja frågade om man måste tro på de för att de ska funka, men de behövde man inte, så i me nålarna bara. Meeen, de hjälpte inte för fem öre de heller. Så de vara bara att köra på. Eftersom vattnet alldrig gick, så tog de hål på hinnan. 20-30 min efter de så kom hon ut. Våran fina välskapta perfekta dotter Thilde. det vackraste jag någonsin sett. 51 cm lång och vägde 3765 g. Helt perfekt. Hon hade jätte fin färg och kunde inte få bättre siffror, 10 10 10. Mins inte va dom betydde men de gör inget.

Personalen under förlossningen var jätte bra. Sen kom de en sur idiot som ja hade kunnat slå sönder. Hon fråga Niklas va han gjorde där, varför han inte var och parkerade om bilen för på förlossningen får han inte stå längre. Å jag skulle upp på bb. det verkade som om det var väldigt brottom just då. niklas sa att ja men kan ni inte vänta på mig då för jag vet inte vart vi ska. hon ba ja, ja vi gör väl de då. sen gick hon ut. Asså hon var så spydig och dumförklarade oss båda två. Medan Niklas var och parkerade om bilen så kräktes Thilde upp en massa fostervatten, men hur ska jag, som aldrig hållt i en sån liten människa, veta hur man ska göra när dom kräks och inte verkar få tillräckligt me luft? Jag flög ur förlossningssängen, ringde efter përsonal och in kommer den där sura fi***n och säger jaha å nu ringer du på mig oxå. ja ba jaa hon kräks och fick inge luft.. Hon ba; jaha? men de e väl bara å hålla upp ungen å slå na i ryggen. Ja blev helt tyst å sen sa jag; Men hur ska jag kunna veta de som aldri ens hållt i en bebis? Sen frågade jag nånting som jag inte kan minnas vad å då sa hon att de kunde dom ta med mig på bb. Som om att hon inte hade varken lust eller tid att svara på min fråga. Idiot. Åh ja blir såååå irriterad när ja tänker på henne. Vilken j***a kärring.

Väl uppe på bb så var personalen ur gullig. Spec en nattsköterska som jag tror hette Maria, underbar människa. Det var en sköterska där som jag inte kom ihop med så där kastades de lite onda blickar emellan, men de var hennes egett fel för hon va helt knäpp. Men hon bättrade på sig. Hon kände nog att hon varit lite dum.

Åh va långt detta blev. Hoppas ni orkat läsa.

På återseende.






Kommentarer
Postat av: ann

Åh vad roligt att få läsa hur det gick, har ju varit sååå nyfiken ;)

Låter som en helt perfekt förlossning, det gjorde du bra :)

Fy vilken surtant, såna människor borde inte få jobba så där!

2009-12-28 @ 20:56:24
URL: http://annottosson.blogspot.com/
Postat av: Denise

Bra skrivet Anna! Kul att du delade med dig av din upplevelse. Kram mammsen

2009-12-28 @ 21:41:59
Postat av: Karin.. =)

Jag är så glad att du fick en sån positiov, lätt och smidig förlossning! =) Thilde är helt fantastisk och söt som få! <3

Vi tänkte kanske komma förbi ikväll och snacka lite inför nyår? Vi rings senare!

Love you! <3

2009-12-29 @ 08:48:13
URL: http://kramkolan.blogg.se/
Postat av: Sarah

Åh nu vart jag sugen på att föda barn igen, måste nog fixa en nummer 2 snart igen..

Kasst med dålig personal..=( Och vilken tur ni hade med BB, jag kommer aldrig mer återvända dit för att dom var så otrevliga men det är skönt att höra att det finns bra personal även där.

Jättekul att få läsa om din förlossning, tycker du verkade skitduktig, mina värkar gjorde så förbaskat ont så jag ville dö hela tiden..haha..



Stort grattis igen till Thilde!

2009-12-29 @ 12:30:25
URL: http://somvemsomhelst.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0