Blåljus till anderssonhill



... Gu vikken jobbi kväll de blev i går. Ja hade sååååå ont i hela överkroppen så ja nästintill kräktes av smärtan och ja kunde inte andas. Svetten rann, tårarna spruta å de gjorde så ont så ja trodde ja va på väg bort. har haft så här en gång innan å då var ja på IKEA me syster min... De va inte alls kul. Då va de en "attack"höll de i sig i ca en halvtimme, sen försvann de som om de aldrig existerat. Den här gången var det flera "små attacker" som höll på i nästan fyra timmar!! Efter att ha haft ont i  över tre timmar ringde min man till 112 och de skickade ambulans. De onda, som kom som någon typ av anfall, kom yttligare en gång efter de att N pratat me dom sen försvann de. Som om de aldrig varit nåt alls... Vi ringde igen och bad dem vända om och att vi skulle återkomma om de kom tillbaka. Jag vill likna smärtan som förlossningsvärkar fast de satt uppe i bröstet/mellangärdet och ryggen. Det pendlade från mellangärde, upp i bröstet, ut i ryggen å ner i magen. Ett sådant tryck att ja trode ja skulle sprängas nästan =/ de va så hemskt. De gjorde så ont. Ja har fått höra på flera håll att det är det här som kallas panikångest... ja ja vet inte ja... Ja ska iaf ta å ringa läkaren i morrn å be att få komma på en grundlig undersökning. Kan känna av trycket i bröstet lite grann i bland idag med. Men de är ingenting jämfört hur de va igår. Fy faan säger ja bara =( Kollande upp fakta ang panikångest precis nu å så här står de.

(Texten här nedan har ja tagit från sidan panikangest.com
De som jag har markerat med fetstil under symptom, är precis de symptom ja upplevt.)

“En panikångestattack är en period av intensiv rädsla och obehag, som brukar associeras till ett antal olika somatiska och kognitiva symtom”. Det är vanligt att attacken har en plötslig start, som byggs upp till maximal intensitet inom 10 till 15 minuter. En attack varar sällan längre än 30 minuter.

Det är inte ovanligt att personen vill fly från platsen när attacken kommer – speciellt om de fysiska symtomen är starka. När någon upplever en panikångestattak för första gången, uppsöker de ofta ett sjukhus eller en akutmottagning i tron att de har fått en hjärtattack. De tror att de håller på att dö.

Symtom vid panikångest:

  • Hjärtklappning
  • Svettningar
  • Skakningar
  • Andnöd
  • Kvävningskänslor
  • Bröstsmärtor
  • Sväljsvårigheter
  • Kväljningar eller problem med mag – tarmkanalen, diarré
  • Yrsel eller kittlande känslor
  • Känsla av kyla, rodnad eller värmevågor

Forskning visar att man måste ha minst fyra av de tillhörande somatiska och kognitiva symtomen som beskrivs ovan. Panikångestattackerna skiljer sig från andra typer av ångest genom sin intensitet och plötsliga, episodiska natur. Panikångest kan vidare karaktäriseras av att attacken startar plötsligt – vanligtvis, men inte alltid i en viss typ av situation. Det finns också svagare ”begränsande symtom” i form av panikångestattacker.

Diagnosen för panikångest kan ställas när en individ upplevt minst två oväntade panikattacker under minst en månad och känner oro över att få en ny attack. Frekvensen och intensiteten av attackerna varierar från person till person. En individ kan ha flera attacker i veckor, medan en annan kan ha korta och snabba attacker som knappt märks.


Kommentarer
Postat av: Sarah

Låter även som att det kan vara gallsten. Exakt såna anfall har jag, det gör ondare än att föda barn och jag har fått konstaterat att det är gallan. Har väldigt mycket sten och väntar på op. Be läkare kolla det! det är tydligen rätt vanligt att få det i samband med graviditet men även om man äter fel kost. Jag får såna anfall flera ggr i veckan.

Även om det inte skulle vara gallan så måste du gå till doktorn.

Hoppas du får hjälp snart så du mår bra igen!

2010-09-15 @ 16:55:36
URL: http://livetmedella.se
Postat av: Stéphanie

Tänkte skriva samma som Sarah. Låter precis som ett gallstensanfall!

2010-09-15 @ 22:49:32
Postat av: Anonym

Nu blir jag orolig...och som du skriver så är det anna k andersson som går till läkarn och kollar upp vad det är för någonting som spökar.



Nu är det du som ska ta det lugnt!



Puss

2010-09-16 @ 08:36:24
Postat av: elin

men gud anna, du MÅSTE ringa läkaren. Blev så orolig när jag läste här. Hoppas du mår bra idag iaf. kram

2010-09-16 @ 12:31:52
URL: http://elingkpetersson.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag fick preciiis sånna atacker och jag trodde det var panikångest men det visade sej vara gallsten så nu är jag opererad. Jag hade så ont en gång så jag kräktes. Hoppas det går bra hos doktorn. kram

2010-09-16 @ 15:12:01
Postat av: Malin

håller med de tre ovan! kolla din galla!!! jag hade VÄRLDENS anfall i maj.. åkte in akut och bara låg och skrek rakt ut när läkaren klämde.. tårarna sprutade på mig!

dagen efter tog de bort min gallblåsa.. ;)

har dock problem med fet mat osv efter op, får magkramper, men det är ju bara bra, då äter man inte sånt skit ändå!

sök läkare så snart som möjligt! undvik ägg, lök, osv tills dess, och fet mat, sådant kan utlösa gallstensanfall..



(jag hade ätit hemmagjorda chips.. vaknade på natten av magsmärtor... satte uppe i 6h tills jag till slut tog en halv alvedon och sen kunde jag sova i 3h.. sittandes! vaknade igen med ÄNNU VÄRRE smärtor.. till slut satt jag bara & skrek rakt ut! det gjorde inte ondare än att föda barn MEN eftersom jag inte visste vad det var så blev jag helt sjukt rädd)..



stor kram!

2010-09-21 @ 22:41:50
URL: http://grodan09.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0