När nätterna blir långa


... Thilde e inne i en period där hon vaknar en gång i timmen på nätterna och vill äta eller ha nappen. Ligger och knölar å låter. Funderar på att hon ska få sova i sitt rum nu, men vågar inte riktigt. Tänkte hon kanske sover bättre där inne. Jag vet inte. Och eftersom jag ammar så känns de som om att de e smidigare att ha henne inne hos oss för då e de bara att sätta sig i ängen å ge henne mat när hon vaknar. Just nu känner jag mig ganska värdelös som mamma. Eller hur ja ska säga. Jag vet inte hur man uppfostrar barn eller får in rutiner, hur man ska få henne intressead av att äta sin potatis och hur man underhåller dem på bästa sätt. Hon är ju så intresserad av våran mat å sitter och följer varje tugga man tar, men när hon ska få då tittar hon bara bort och tappar fokus helt. Jag e nog oxå inne i en jobbig period just nu. Å de lär väl inte bli lättare heller. När man säger till bvc att man vill börja minska ner ammingen så säger de att nja... nått mål kan du väl ta bort å ge henne ersättning eller gröt på kvällen men... Men men men. Jag blir så trött. Thilde Verkar inte tycka om sin ersättning. Hor dricker nån enstaka gång, men mesta dels så spottar hon så fort hon får de i munnen och gråter. Är den för varm? För kall? Smakar den konstigt? vad e de för feeeel!!!??? Jag tycker de smakar spya, Niklas tycker de smakar sött, vad tycker Thilde? Jag provar allti före så de inte ska vara för varmt men hon kanske tycker att den e de? ÅÅÅHH!!! Blir galen. Å lessen. De rutiner vi har, e att kl 11 så sover on middag. Hon e tröt då. Efter de e de smakportion om vi e på hemma plan annars blir de till middag. Vid nio får hon mat och sen får hon gå å sova i sin säng direkt efter. De funkar bra förutom att hon e pigg i bland å ligger där å snackar massa. Bättre med nån rutin än ingen. Men om ja vill att hon ska sova kl 8 redan då? När kan man ändra de? När tänker hon sova hela nätter? *Pust* Känner mig värdelös just nu. Jag varken vet eller kan nånting. Fy =( Skönt att skriva av sig iaf...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha, alla förstagångs mammor tänker så där som du gör, TRO mig... Jag hade massor med frågor och funderingar som jag pratade med vänner om och som jag skrev upp för att komma ihåg att fråga dej på bvc. Men som sagt, alla barn är olika. Svårt att få in rutiner när dom är så små. Ebbe har fått in sina rutiner nu, och han är sju mpnader, det tar tid. Du är inte värdelös, man är bara ny på detta... Man kan inte allt. Ebbe har aldrig sovit en hel natt, jag blir glad om jag får sova tre timmar i sträck om nätterna,,, han vaknar många gånger...



Vill du sluta amma helt eller? MIn åsikt är att man trappar ner hela tiden.. eller ja, så gjorde ju jag som sagt och det ar funkat jätte bra. Hon kommer bli mer intreesserad av mat snart.. Det tar tid.. =)

2010-05-10 @ 13:39:05
Postat av: Malin

åh gumman! misströsta inte!!!

bida tiden... elias hade en SKITJOBBIG period just vid 4-5-6mån.. men just vid 5mån vaknade han konstant och jag fick aldrig sova.... det är först nu vid 11-12mån som han sover hela nätter!!!..

vi försökte med nästan allt innan (dock inte såna hemska metoder som 5minuters metoden osv).. men inget funkade..

vill de äta nattetid så bör man låta dem göra just det.. har du provat att ge henne ersättningen i något annat än en nappflaska? typ en liten äggkopp? hon kanske inte gillar just nu att suga på nåt annat än dig och nappen ibland då..



säger som föregående, det tar TID med rutiner.. följ Tilde så visar hon dig vägen.. och tvivla aldrig på dig själv!! du gör det som du tror är bäst för dig och ditt barn! ingen annan kan veta just det.. följ din inre känsla för den kommer att vägleda dig..

och snappa åt dig de råd och tips som känns allra bäst.. :)



alla är nybörjare i början och INGEN vet allt till 100% även om man så föder 100 barn!!!



så tro på dig själv i din mammaroll!!

att det krånglar beror absolut inte på att du skulle vara en sämre mamma!



alla bebisar hamnar i utvecklingsfaser där de behöver mer närhet,kan äta mer eller sämre, sover sämre osv.. Köp pocketboken "växa och upptäcka världen" finns för 39:- på adlibris.se eller bokus.se

den fick mig att förstå Elias sååå mycket bättre när han krånglade som mest!:)



om tilde sover i spjälsängen nu, låt henne sova i er säng nära dig.. då kanske hon inte vaknar 1gg/h..



och ang att ge riktig mat.. bida tiden även där.. det Kommer! är ju ingen brådska..

jag kommer att vänta med att börja med smakisar så länge jag kan med Elvin, helt beroende på hur hans vikt utvecklas.. med Elias fick vi börja jättetidigt för han gick inte upp som han skulle på ersättningen enbart..

men jag tror att OM man kan så bör man vänta tills de är redo.. och vill hon inte ha så är hon inte redo ännu helt enkelt, och ökar hon tillräckligt av enbart din mjölk så är det bara att amma vidare om det känns bra för dig!:)



massor med kraamar!

2010-05-12 @ 00:10:13
URL: http://grodan09.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0