Första idag...

.. och det lär nog bli fler...

En sak som jag stör mig på, är att en viss kvällstidnings hemsida, som jag läser varje dag, borde informera sina läsare om vad som komma skall lite längre ner på sidan. Kanske är helt omöjligt men jag önskar att dom kunde. Idag när jag som vanligt går in för att uppdatera mig om vad som händer i världen så dyker det helt plötsligt upp en fruktansvärd bild som får mig att må så sjukt dåligt att jag bara vill kasta ut datorn genom förnstret och aldrig mer se den sortens bilder igen. Lång mening de där. Bilden som dyker upp, är på en shäfer hane, just en sån hund som jag själv har, som blivit så illa behandlad av sina ägare att han får avlivas pga vanvård. Hur i helvete kan man som människa behandla ett djur på detta vis? (Jag kunde inte läsa om de som stod för då hade jag grinat sönder totalt och de orkar jag inte. Jag bara drog förbi när jag läst underrubriken och tog mig snabbt bort från den sidan).

Asså jag tycker det är så sjukt, att när man vet att de slår ett litet hjärta där inne, ändå kan behandla den lilla varelsen så respektlöst och dåligt utan att själv känna smärta i sitt eget hjärta. Det gäller alla djur som far illa. Människor oxå givetvis, men nu handlar detta om djur. Jag mår så dåligt när jag lämnar min vovve ensamen hemma. Håller mig till en sträng gräns på att han får vara ensam max 4 timmar (det är även den gränsen som lagen har om ja inte mins helt fel nu :S) och kan ja inte hålla de så ser jag till att någon tar ut honnom eller är hundvakt den tid jag är borta. Han har ju bara mej. Djuren har bara oss människor och kan inte vända sig någon ananstanns. Har vi tagit oss ann ett liv, så måste vi vårda de med kärlek och respekt, och inte behandla dem som om dom inte vore värt ett skit. Fan ja blir så lessen och arg. Hur kan man göra något sånnt som att vanvårda, misshandla och gud vet vad med sina djur? Det finns dom som tänker; "Åh men valpar är så söta, jag vill ha en". Ja jag kan inte annat än att hålla med, men en valp blir stor,en valp behöver lära sig lydnad, den kräver omvårdnad och kärlek. Många som skaffar djur verkar inte tro de. Det skrivs i tidningar om sk "kamphundar" som går till attack mot folk, men skrivs det något när en liten "paris hilton hund" gör något dumt? Alla hudar, alla raser, kan bli elaka. Det är ägaren som avgör vilket beteende sin hund ska ha. (sen kan ju hundar bli knäppa i huvet av andra orsaker men då är den ju sjuk och ska tas bort för sin egen skull). Dom som tror på att slå in information i sin vovve är helt fel ute så om jag ser nå sånnt så tvekar ja inte för en sekund att anmäla den personen. Hur ska en hund, stor som liten, veta vad som är rätt och fel i våran värld, när den ursprungligen kommer från en värld där man kanske måste slåss för sin rätt och för sin föda. Ska vi då slå våran vän eller stänga in den i ett rum bara för att den inte sitter fint när det är dax för mat? det resulterar ju bara i ett agresivt beteende, den måste ju skydda sig, för den vill inte bli illa behandlad. Belönar vi vid possetivt beteende, så kommer våran kamrat snart att veta hur den ska göra. Hoppar hunden på besökare? Se inte den i ögonen utan putta ner hunden som en gräns att det är inte okej att hoppa, men mer än så behövs inte. När hunden märkt att, om jag hoppar så puttar hon ner mig, och de e tråkigt, så jag kanske bara ska hålla mig på golvet så kanske hon hälsar på mig, då belönar man det beteendet med klapp, leksak eller godis och så småning om så vet hunden att det är så man uppförsig. Det är man själv som bestämmer när hunden ska få hälsa och de ska man lära sin hund. Klart att hunden ska få hälsa, men man avgör själv när man känner sig redo. Nu tog ja bara de där som exempel och många tycker att ja tänker fel. Men de har funkat på min hund som i stället vill "sjunga" och springa runt när vi får besök. Ett beteende som vi behöver jobba på, för det finns dom i vår vänkrets som är lite rädd för hundar.  Nu kom ja vist in på nå helt annat haha. Jag tänker inte sitta här och säga hur man ska uppfostra sin hund. Alla gör vi olika och har olika tankar om hur man lär sin vän rätt beteende, men slår man sin hund, får man räkna med att den så småning om slår tillbaka. Antingen på dig själv eller på någon annan.

En sak som ja undrat är, hur man kan skaffa hund och sen låta den vara ensamen hemma, hela dagen medan man tex är på jobbet. har man skaffat sig en hund som kräver näst intill lika mycket uppsikt som ett litet barn, så tycker jag att man ska ge den de oxå. man lämnar ju inte sitt lilla barn ensammen hemma när man e borta längre stunder, så varför lämnar man sin hund? Nu kommer nog vissa att tycka att jag är helt knäpp som tänker så här, för man kan ju inte jämföra ett barn med en hund, men då får man tycka de. Med ett liv följer ansvar, oavsett om det är ett människoliv eller ett djurliv, och kan man inte ta sitt ansvar så ska man inte skaffa sig det. Hinner man inte med att ge sitt djur den tid och omvårdnad som de kräver, så ska man lämna bort de, sälja de, eller inte ens fundera på att skaffa sig ett.

"Dom klarar sig" är ett uttryck jag hatar i detta fall. vaddå klarar sig? Klart att dom gör, dom dör inte av att vara ensamma. Men hur ont gör det inte i ens hjärta, när man vet att man själv är och har roligt, och ens lilla hund ligger där hemma ensamen och bara väntar på att husse eller matte ska komma hem? På mig gör det jätte ont, för min hund är min vän, min följeslagare, mitt allt. Man hör hur folk som kommer hem och märker att deras vovve kissat inne och tuggat sönder en favorit sko, skäller ut dom och är jätte elaka. Det är väl inte hundens fel, det är ju ens eget, att man inte tagit sitt ansvar att ta ut hunden på en promenad så att den kunnat kissa eller aktiverat hunden på annat sätt för att den inte ska bli uttråkad och tugga sönder ens grejer. Den gör det inte för att vara elak, utan för att den måste, det finns ju ingen som hjälper den lilla stackarn. jag ser ett senario framför mig där man skäller ut hunden för att den kissat inne och den lägger öronen bakåt, kryper ihop och vet inte va den gjort för fel. Nu e den ju bara så glad att någon äntligen kommit hem och kan släppa ut den och så får den bara skäll... nej fy, ja kan hålla på å skriva huuuur länge som hälst om det här men jag tror ni börjar lessna. Här under lyder ett talesätt, eller säger man ordspråk (?), som jag tycker om, och som hela tiden finns i mitt huvud när jag är iväg utan min vovve.

Du har dina vänner, ditt jobb, din fritid, din hobby mm.
Din hund har dig.

Jag vill avsluta med att ge en eloge till alla där ute som tar hand om sina djur.
Det behövs fler som er.

Tack



Kommentarer
Postat av: Denise

Det var mycket på en gång men du har helt rätt. Kan eller vill man inte ta hand om djur så ska man heller inte skaffa dom. Jag såg också den otäcka bilden men skyndade att scrolla förbi. Kram

2009-12-18 @ 12:44:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0